مرکز جهاد کشاورزی شهرآباد
خبر ها و اطلاعات کشاورزی پسته، زعفران و انگور

خشك شدن 80 رشته قنات در منطقه كوهپايه بردسکن     

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بردسکن گفت: خشکسالی برای بخش کشاورزی یک تهدید است و سبب کاهش عملکرد و طغیان آفت‌ها مي‌شود.

به گزارش خبرنگار جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن(جواد مصلحی) – منطقه خراسان،"حمید حاجی‌نژاد" در گردهمایی هم‌اندیشی توسعه بخش کشاورزی شهرستان بردسكن، افزود: از 153 رشته قنات در منطقه کوهپایه بردسکن 80 رشته آن خشک شده است که درهمین راستا براي حمایت از کشاورزان زعفران‌کار این منطقه، 400 هکتار از مزارع آن‌ها با تانکر آب‌رسانی شد و بدين ترتيب از خشک شدن اين مزارع جلوگیری شد.

وي آب‌رسانی به 40 آبشخور دامی، مرمت و لایروبی 36 رشته قنات و لوله‌گذاری 80 کیلومتر کانال انتقال آب را از دیگر اقدامات این مدیریت عنوان و اظهار كرد: با توجه به این‌که سالانه شاهد افت یک متری منابع آبی در دشت‌های شهرستان هستیم، می‌طلبد کشاورزان ما به سمت اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار حرکت کنند تا در آینده با مشکل کم‌آبی و یا بی‌آبی مواجه نشوند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بردسکن با اشاره به اجرای طرح اصلاح نژاد و ثبت رکورد دام در 12 روستای این شهرستان گفت: امسال مي‌كوشيم که این طرح، در همه روستاهای شهرستان اجرا شود.

حاجي‌نژاد توزیع 1200 تن کنسانتره و 720 تن سبوس یارانه‌دار در راستای حمایت از دامداران منطقه را از دیگر اقدامات این مدیریت برشمرد و افزود: خوشبختانه شهرستان بردسکن در جذب اعتبارات قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مقام نخست استان را کسب کرد.

وي با اشاره به وجود 25 مزرعه پرورش ماهی با رهاسازی 170 هزار قطعه بچه ماهی در این شهرستان گفت: این تعداد مزرعه پرورش ماهی سالانه بیش از 25 تن گوشت تولید می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بردسکن به موضوع کود شیمیایی اشاره و اظهار كرد: با پیگیری‌ها توانستیم 55 درصد سهمیه کود شهرستان را جذب کنیم که از این لحاظ شهرستان توانست پنج درصد بیش از میانگین استان، کود به شهرستان حمل کند.

حاجي‌نژاد از پرداخت یارانه بذر پنبه در این شهرستان خبر داد و گفت: به ازای هر کیلو بذر پنبه 250 تومان به کشاورزان یارانه پرداخت می‌شود که می‌طلبد کشاورزان از این فرصت بدست آمده، با توجه به شروع فصل کاشت این محصول تا پایان هفته جاری اقدام کنند.

 



زعفران بردسکن در آستانه نابودی

خشک شدن 94 درصد از قنات ها و چشمه سارهای شهرستان بردسکن ، 3 هزار و 100 هکتار مزارع زعفران این شهرستان را در معرض نابودی قرار داده است.

رئیس جهادکشاورزی بخش شهرآباد با اشاره به برداشت میانگین سالانه هفت تن زعفران از این مزارع گفت : بیش از 6 هزار و 400 کشاورز در این شهرستان از طریق کشت زعفران امرار معاش می کنند.

آقای اسماعیل نیا افزود : بارش باران با 80 میلیمترکاهش در سالهای اخیر به حدود 70 میلیمتر در سال جاری رسیده که این امر سبب خشکی 150 رشته قنات از 160 رشته قنات موجود در شهرستان بردسکن و تهدید مزارع زعفران شده است.

او با اشاره به اینکه هم اکنون فصل آبدهی به پیاز زعفران است گفت : برای برون رفت از این مشکل باید در یک دوره 50 روزه ، هر روز 80 تانکر آب به این مزارع حمل شود.

بیش از 90 درصد ازجمعیت 100 هزار نفری شهرستان بردسکن از طریق کشاورزی امرارمعاش می کنند .

خراسان رضوی با سطح زیرکشت 50 هزار هکتار ، 87 درصد سطح زیرکشت 64 هزارهکتاری مزارع زعفران کشور را به خود اختصاص داده است.

6 درصد از اراضی کاشت زعفران خراسان رضوی در بردسکن قرار دارد.

جواد مصلحی خبرنگار مرکز جهاد کشاورزی بخش شهرآباد



پسته بردسكن رتبه دوم خراسان رضوي را داراست

نماينده مردم كاشمر، بردسکن و خليل آباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: پسته بردسكن از نظر ميزان برداشت، رتبه دوم استان را داراست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، محمد اسماعيل‌نيا روز جمعه در جمع خبرنگاران، گفت: شهرستان بردسکن مستعد کشت پسته است و اين شهرستان مي‌تواند در بحث صادرات پسته گام بردارد.

اسماعيل‌نيا اظهار كرد: پسته بردسكن از نظر ميزان برداشت، رتبه دوم استان را داراست.

نماينده مردم کاشمر، بردسکن و خليل آباد در مجلس شوراي اسلامي افزود: کشاورزان پسته کار بايد باغات پسته خود را مكانيزه كنند.

وي افزود: شهرستان بردسکن6000 هکتار باغات پسته دارد که از اين سطح4500 هکتار آن باغ‌هاي بارده است.

وي با توجه به ميانگين برداشت پسته خشک1.5تن در هرهکتار، گفت: در سال جاري 6000 تن پسته خشک از باغات پسته شهرستان برداشت شد که نسبت به سال قبل از يک افزايش توليد 25درصدي برخوردار است.

اسماعيل نيا توجه به اشتغال را در شهرستان مورد تاکيد قرار داد وگفت: بيکاري شهرستان با سرمايه‌گذاري و ايجاد کارخانجات مرتفع مي‌شود.



محلول پاشی فروت ست در باغات پسته شهرستان یردسکن بخش شهرآباد 

 

مهندص مصلحی- خبرنگارمرکز جهاد کشاورزی بخش شهرآباد:مدير جهاد كشاورزي شهرآباد گفت: به همت كارشناسان مرکز جهاد كشاورزي بخش شهرآباد با ارائه دستورالعملها و آموزش صحيح نكات فني به باغداران و در راستاي افزايش عملكرد محصولات باغي، مرحله دوم محلول پاشي فروت ست درختان پسته باغات اين شهرستان آغاز شد.

به گفته مهندس جواد اسماعیل نیا اين محلول پاشي در دو مرحله انجام مي شود كه مرحله اول آن در فصل پاييز بعد از برداشت محصول و قبل از ريزش برگها و مرحله دوم در اسفندماه و در زمان جوانه ها انجام مي شود و هدف از آن افزايش گل انگيزي و طول عمر تخمك و افزايش محصول و همچنين جلوگيري از ريزش گلها در زمان گل دهي است. مدير جهاد كشاورزي شهرآباد همچنين افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی و افت منابع آبی در منطقه، توصیه های فنی در بالا بردن عملکرد در واحد سطح از اهمیت خاصی برخوردار می باشد، ایشان در ادامه براي اجراي اين طرح به باغداران بخش شهرآباد توصيه مي كنند جهت بهبود محصولات كشاورزي از دستورالعملهاي كارشناسان اين مرکز كه به صورت رايگان ارائه مي شود، بهره مند شوند.

مشخصات کود فروت ست:

ازت (به میزان 5 کیلوگرم در هکتار)

روی (به میزان 5 کیلو گرم در هکتار)

اسید بوریک (به میزان 3 کیلوگرم در هکتار)

 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 9 فروردين 1393برچسب:جهاد کشاورزی شهرآباد, :: 18:4 :: توسط : جواد مصلحی

پروانه چوبخوار

مدیر مرکز جهاد کشاورزی بخش شهرآباد پروانه چوبخوار پسته را خطری جدی برای باغداران بخش شهرآباد تلقی کرد.

مدیریت تلفیقی بهترین راهبرد در کنترل پروانه چوبخوار پسته می باشد.

مهندس جواد اسماعیل نیا رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش شهرآباد گفت: با توجه به بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان و سربازان سازندگی جهاد کشاورزی بخش شهرآباد شفیره پروانه چوبخوار در حال بیرون آمدن از پیله خود می باشند. وی نیز اظهار داشت که بهترین راه مبارزه با آن نصب تله های فرمونی و استفاده باغداران از پماد کرماکیل می باشد.ایشان در ادامه متذکر شدند که زمان نصب تله های فرمونی فرا رسیده است.

 

 

مهندس جواد مصلحی خبرنگار مرکز جهاد کشاورزی بخش شهرآباد


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرکز جهاد کشاورزی شهرآباد و آدرس jahadkeshavarzishahrabad.LX B.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 7
بازدید کل : 9771
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1